Виступи та презентації

Вплив курсу за вибором «Уроки стійкого розвитку на становлення особистості молодшого школяра»

Поняття сталого розвитку




Виступ Ковальової Л.І.  на тему
" Розвиток соціальної активності учнів початкової школи засобами проведення уроків курсу за вибором «Уроки для сталого розвитку»

Слайд  2.
        Існує певна проблема в тому, що традиційно українські педагоги відносять поняття сталого розвитку до природничих дисциплін. І дійсно, для освіти для сталого розвитку корисними є набуття учнями знань з хімії (наприклад, відносно складу води чи атмосфери), фізики (вимірювання міцності та енергоємності приладів), біології. Проте вона вимагає пильної уваги і до соціального життя суспільства, адже сталий розвиток не може відбутись без демократії, постійного суспільного діалогу, участі громадян у житті суспільства, їх активної позиції – а це вже – з погляду шкільної освіти суспільствознавство.
   Не може бути сталого розвитку і без особливого типу стосунків між людьми, що заснований на повазі, толерантності, інтеркультурному співробітництві. З точки зору традиційної освіти це відповідно – соціальна психологія, соціальні технології та філософія. Тому головне завдання педагогів у процесі освіти для сталого розвитку – це навчання в дії і для дії, тобто озброєння учнів усіма навичками, необхідними для того, щоб діяти для сталого розвитку. Це насамперед формування у них уміння встановлювати гармонійну взаємодію між собою та іншими людьми, світом взагалі, думати та мислити оригінально, творчо.
   В цьому допомагають мені уроки для сталого розвитку та підручник «Школа друзів планети. Уроки для сталого розвитку 1 – 2 клас» О.І. Пометун.

Слайд 3.
   Цей предмет реалізує регіональну стратегію освіти в інтересах сталого розвитку на засадах одного з напрямів гуманістичної педагогіки – педагогіки емпауермент (empowerment). Виходячи з цих уявлень, за емпауермент-педагогікою, я відразу запрошую учнів експериментувати, тобто «діяти».

Така діяльність розпочинається з невеликого дослідження свого стилю життя (звичок) – аналізу старого досвіду за допомогою спеціального завдання опитувальника чи спеціальних вимірювань. Перше опитування проводиться на першій зустрічі теми.

Завдання цього опитування:
-         Якщо ти завжди виконуєш цю дію, розфарбуй у зелений колір весь кружечок.
-         Якщо ти інколи виконуєш цю дію, розфарбуй у зелений колір половину кружечка.
-         Якщо ти ніколи не виконуєш цю дію, не розфарбовуй у кружечок.

Наприклад: зустріч перша «З чого починається дружба».

Тема опитування «Мої стосунки з оточуючими»
-                     Я уникаю сварок із однокласниками…
-                     Коли приходжу до школи, вітаюся з усіма…
-                     Я прощаюсь із усіма в класі, коли іду додому після занять…
-                     Я ділюся з однокласниками тим, що їм потрібно…
   Діти рахують розфарбовані кружечки, говорять про те, чи задовольняють їх ці результати, пояснюють чому, і висловлюють свою думку, шо можна зробити, щоб покращити ці результати. Аналіз своєї роботи проводиться за принципом добровільності. Після вивчення всієї теми на четвертій зустрічі знову проводиться це опитування з метою порівняння результатів і дослідження змін, які відбулися за цей час (8 тижнів).

Слайд 4.
   На уроках для сталого розвитку відсутній тиск на дітей, немає обов’язковості «усього для усіх», загальності, та негативного оцінювання. Тому діти відчувають себе впевнено, розкуто, вільно і відповідають чесно, без будь-якого страху.

  Нескладна початкова дослідницька діяльність прояснює для учнів певні аспекти навколишньої реальності, які викликають їх стурбованість, хвилювання, бажання робити щось краще. З цими результатами учні приходять на урок. Щоб зробити наступний крок, пропоную їм невелике завдання на рефлексію їхніх дій і запрошую до обговорення проблем.

   Робота з підручником.
   Посміхайко вирішив перевірити, чи знаєш ти, кого вважають друзями. Пригадай, як звати зображених казкових героїв. Кого з них можна назвати друзями і чому?
1.     Малюнок Крокодила Гени і Чебурашки.
2.     Малюнок Буратіно, Лисиця Аліса і Кіт ….
3.     Малюнок Хлопчик і Карлсон.

(Відповіді можуть бути різні і може виникнути суперечка, але щоразу я говорю: «Дякую». Це допомагає кожному мати свою власну думку.)
Беручи участь в обговоренні, учні відчувають потребу в додатковій інформації і приймають рішення щодо її пошуку, ставлять перед собою і мною пошукові запитання.
Слайд 5.
 Наприклад, на другій зустрічі «Нумо дружити», друзі Посміхайко і Зберігайко пропонують обговорити дії:
1.     Називаю на ім’я.
2.     Говорю «чарівні слова».
3.     Ділюся з іншими.
4.     Граю чесно.
За підручником обговорюємо «Чому так потрібно діяти» і розглядаємо порядок дій «Як діяти».
   Це спонукає їх до пошуку відповідей самостійного добування знань. Маючи знання, отримані самостійно, вони більше готові до нових викликів і подальших дій.

Слайд 6.
     Знаходження інформації сприяє формуванню намірів почати ефективні дії і поставити чітку мету – досягти видимого результату своїх дій. Тут важливим є запросити учнів сформулювати особисті наміри вголос (наприклад, допомігши їм незакінченим реченням), щоб таке публічне декларування сприяло підвищення мотивації дитини до реальної дії.
На уроках використовується принцип «тут і зараз»: обговорюється власний досвід, що його отримали учні.
Наприклад:
Мене звуть….. Я дуже люблю… .
Це завдання можна виконати передаючи один одному м’ячик дружби.
Або: «Я називаю на ім’я тому, що….»
«Я говорю «чарівні слова» тому, що…»
«Я граю чесно тому, що…»
«Я ділюся з іншими тому, що…»
«Я виконую ці дії тому, що…»
«Для мене важливо мати друзів тому, що…»

Слайд 7.
Способи організації  простору для таких дій можуть бути різні: запрошення до індивідуальних змін своїх повсякденних звичок, групових і колективних проектів, досліджень, навчання інших.
  Може бути презентація власних фото з друзями. За бажанням учень презентує фото і пояснює чому він з ним друже.
Отримання результату виконання дій і його рефлексія відкриває для учня нові аспекти проблеми, яка його хвилює.
Бажання продовжувати діяльність, «піклуватися» виникає тоді, коли людина бачить результат або вірить у нього. Коли дитина розуміє, що вона може успішно діяти, вона хоче «дізнаватися» і «піклуватися». Тому, учень, будучи мотивованим, найчастіше приймає рішення продовжувати діяльність у цьому напрямі.

Слайд 8.

Тренування у вивчених діях.
Гра «Звернись до будь кого з будь яким проханням».

Наприклад:
Тетянко, позич мені, будь ласка, лінійку. І т.д.
Або  Гра «Попроси у товариша потрібну деталь» Практична робота з ріними настольними іграми.
 Таким чином, навчання зосереджується на рішеннях і діях учнів, а не на проблемах. Прагнення і енергія учнів виникають із внутрішнього бачення того, в якому середовищі і суспільстві вони прагнуть жити, а не із страху перед екологічними або соціальними катастрофами. Мотивація (енергія, емпауермент) учня для кожної наступної дії в інтересах людства виникає на
основі результатів попередніх дій. Наочність цих результатів посилює турботу про майбутнє. Власна оцінка учнями сталості свого стилю життя, звичок формується поступово, крок за кроком.
На початку виконання міні-проекту «Четверта зустріч «Навчимо дружити інших» я допомагаю учням мотивовано сприйняти його ідею як важливу для них:
«Якщо ми виконаємо цю справу, то зможемо…», «Цю справу важливо зробити, щоб…», «Хоча ми ще не дуже дорослі люди, проте вже можемо зробити… для…». Це незакінчені речення.
Створення міні-проекту «Сонце дружби».
На вирізаних долоньках (на пальчиках) пишуть як їх звуть, як їх називають вдома і, як їм хочеться, щоб називали товариші. Долоньки приклеюють як промінчики сонця на плакаті. Плакат висить в класі. З ним знайомляться батьки, товариші і т.д.
Слайд 9.

Використання аудіовізуальних засобів навчання для обговорення. Може бути перша чи друга зустріч. Наприклад: «Випадок на мосту» https://www.youtube.com/watch?v=OJv53Xq-bZ4

або «Барани» https://www.youtube.com/watch?v=bZvelyVOQYo, або

«Дві вперті кози» https://www.youtube.com/watch?v=M2tmkBbNgZY

Одним із ефективних засобів фіксації учнем своїх досягнень

виступає портфоліо. Портфоліо може бути альбам, папка, зошит.

Організовуючи роботу над створенням портфоліо, слід пам’ятати, що на перший план висувається не естетичність і зовнішня привабливість матеріалів, а їхня практична цінність для учня.

Про все цікаве на уроці пропонується розповідати вдома і друзям.

Ця робота продовжується на інших уроках та  в позаурочний час (перерва, виховні години, батьківські збори). Я намагаюсь інтегрувати зміст  уроків для сталого розвитку з подібними темами на уроках основ здоров’я, літературного читання, української мови, курсу « Я у світі».

5 коментарів:

  1. Дякую. Дуже змістовна та цікава презентація. Сподобався прийом "М'ячик дружби", який буду використовувати у своїй роботі з дітьми.

    ВідповістиВидалити
  2. Які теми з курсу " Уроки сталого розвитку", на вашу думку, можна інтегрувати на уроках математики?

    ВідповістиВидалити
  3. На уроках математики можна використати будь-яку тему з курсу "Уроки для сталого розвитку".

    ВідповістиВидалити
  4. Большое спасибо Вам за очень интересную и познавательную презентацию. Очень понравилась игра «Обратись к кому-то с любой просьбой». На своих уроках также придерживаемся правилам этой игры. Буду ждать с нетерпением еще новые презентации.

    ВідповістиВидалити
  5. Интересная и познавательная презентация!Спасибо!

    ВідповістиВидалити

IMG 4293